tisdag 25 oktober 2016

Skrivkramp

Varför ska det vara så förbannat svårt att skriva någonting när man måste? Annars brukar det väl flyta på någotsånär. Får jag för mig just nu i alla fall.

Men nu är det trögt. Jag har lovat förlaget att komma med ett första utkast till andra delen av En väktares bekännelser 1 november. Det kommer inte att hända. Enligt mina egna beräkningar har jag skrivit drygt fem sjättedelar, och den sista biten av en bok brukar gå snabbast, men nu har jag liksom nått en sorts puckel precis inför klimax. Som om jag trampar och trampar på låg växel, utan att komma upp till det förbannade backkrönet.

Dessutom ska jag på söndag gästblogga på Debutantbloggen och då blev det plötsligt lite segt att skriva, trots att det inte är någon övergripande dramaturgisk kurva eller miljoner detaljer att hålla reda på i det fallet.

Jag är nog helt enkelt lite dålig på att göra sådant jag måste.

Däremot excellerar jag när det gäller att göra sådant jag inte får. Som att slappa i soffan en hel dag och leva på Ben & Jerry's. Där har jag minsann inga problem.

Go figure.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar