tisdag 8 november 2016

Författarskola #4 - efter Björnstad


Jaha, och vad gör man nu då, som författare, när man läst Björnstad, mitt under förfärdigandet av de sista skälvande kapitlen i den egna boken?

Går och drar något gammalt över sig och ger upp hela grejen med att skriva böcker?

Det är ett alternativ, men kanske inte det mest konstruktiva.

Försöker plocka upp lite smulor från det dignande bord som är Backmans text?

Det verkar bättre, faktiskt.

Nu är det ju så att man (eller jag i alla fall) aldrig skulle klara av att kopiera en stil och det är ju heller  inte meningen. Men jag tror faktiskt att man kan lära sig någonting av att läsa en bättre författare än man själv. Man kan i alla fall försöka att se över vad det är han gör som berör en så oerhört och sedan försöka göra någonting liknande, på ett alldeles eget sätt.

Då så, då har vi rett ut den biten. Nu ska vi bara sätta fingret på storheten hos Backman.

...

Hallå?

Vet ni, jag återkommer när jag har någonting konkret att säga om saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar