fredag 16 december 2016

Författarskola #10 - två spår


Nu har jag i min manusbearbetning efter första feedbacken från vänner kommit till en punkt då jag tamejfan inte vet hur jag ska lösa en grej på bästa sätt. Och nu tänker jag jobba vidare på så vis att jag splittar upp det hela i två separata spår - alltså i två manus, som jag kommer att redigera oberoende av varandra och sedan försöka avgöra vad som blir bäst.

Man gör ofta så här i datasystemssammanhang - alltså splittar upp i två separata spår - dock inte normalt sett för att se vad som blir bäst, utan för att två olika kunder vill ha olika varianter på ett och samma system. Varpå systemet omedelbart upphör att vara just ett och samma system ... Eftersom jag vet hur skakigt det brukar bli med parallella spår som ändå ska fortsätta att utvecklas parallellt och gemensamt på rätt ställen, så att säga, så känner jag mig automatiskt lite skeptisk till min egen plan.

Säkert är det inte helt ovanligt att författare jobbar med både två och flera spår, även om det för mig känns vanskligt och svårt. Men just i detta fall, eftersom det gäller en ganska isolerad sak, men som ändå är stor nog att jag inte riktigt kan överblicka resultatet genom att bara tänka, så kör jag på det här.

MEN, jag har för avsikt att så fort som möjligt avgöra vad som fungerar bäst och omedelbart fimpa den andra varianten, så att jag inte är inne och pillar för mycket och dessutom försöker göra det på två ställen. I datavärlden har man massor med avancerade verktyg för att hjälpa till med just versionshantering, men att försöka hålla två olika Word-dokument i (lagom) fas ... Det finns säkert stöd för det också, men jag är absolut inte insatt och kommer heller inte att försöka sätta mig med det problemet, förrän jag ser att det börjar skita sig och det blir alldeles nödvändigt.

Nu, tillbaka till mina tvillingmanus. Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar