fredag 3 mars 2017

Språkporr #13 - syntettal


På min tid - d.v.s. 80- och 90-talet - när jag fortfarande hade en någorlunda fräsch och plastisk hjärna mottaglig för att lära sig exempelvis nya språk - så var det lögn i helvete att få tag i exempel på det talade språket man var intresserad av. Det fanns liksom inget internet. Kan ni föreställa er detta? Hur - jag frågar HUR - får man tag i någonting över huvud taget utan internet?!

Det är klart att det fanns ljudband (vad fan är det, undrar ni) att tillgå exempelvis för språklärare, som komplement till läroboken, men som vanlig, dödlig elev kunde man bara drömma om att få lyssna på detta mer än en gång på någon särskilt lyxig lektion.

Jag började plugga franska på högstadiet (på den tiden kunde man välja mellan tyska och franska - det var agony att behöva välja för mig, men det blev alltså franska) och då tänkte jag så här: Tänk, snart kan jag franska också. För jag kunde ju engelska, och nu skulle jag lära mig ett till språk.

Ack, stackars trettonåriga lilla jag! Vad lite jag visste om livet. Man lär sig nämligen inte ett språk genom att gå på några lektioner och skandera "Un bon vin blanc!" i kör. Och man lär sig garanterat ALDRIG ett språk om man aldrig får lyssna på det. Never. Ever. Punkt.

Jag kommer ihåg hur jag gick på biblioteket (något annex intill Stadsbiblioteket hade böcker på franska och däribland några enstaka ljudböcker på kassettband) och lånade Zolas Thérèse Raquin i både bok- och kassettform och skulle plåga mig igenom dessa parallellt, men inte ens jag pallade med detta någon längre stund, så det rann ut i sanden.

Jodå, kottar och pinnar var det som gällde. Men nu ... Alltså, titta på vad som finns att tillgå nu! Den språkliga världen ligger för ens fötter.

Bland annat kan jag varmt rekommendera Yabla, som har material i form av (i stor utsträckning) autentiska tv-program textade både på originalspråk och engelska, samt lite annat smått och gott (jag prenumererar på deras franska, spanska, tyska, kinesiska och italienska tjänster). Annars finns FluentU (där prenumerar jag på den japanska tjänsten).

Vad gäller kinesiska och japanska så använder jag mig också av ChineseClass101 och JapanesePod101, som är helt fantastiska i fråga om det erbjudna materialet - men varning för en massa påflugen, högst oseriös reklam från dessa! Ge dem en mailadress som ni aldrig använder annars.

Men, nästan det bästa av allt, och någonting jag har haft fantastiskt stor glädje av, är Quizlet. Här kan man - förutom att man kan ladda ned andras flashcards - göra sina egna studieset och sedan, för ett helt gäng språk, få texten uppläst med syntetiskt tal. Kvalitén varierar från språk till språk, men alla som jag provat har varit användbara. Vi har kommit en bra bit ifrån Stephen Hawkings talsyntes (som han visst envisas med mest eftersom det blivit "hans röst"). Det är alltså möjligt att få en mycket god uppfattning om hur ett språk verkligen låter på det sättet. Kinesiskan exempelvis (mandarin) är fullständigt ovärderlig och ger en möjlighet att öva de fruktade tonerna på ett ytterst strukturerat sätt.

Rekommendation alltså: Syntetiskt tal åt folket!

2 kommentarer:

  1. Tack för tipsen!

    Även Youtube är ju en guldgruva, särskilt för den som vill lära sig mer om vardagsspråk. Jag brukar t.ex. se lite på Norman fait des vidéos ibland som ett inte särskilt ansträngande sätt att hålla franskan igång.

    Förresten nu kommer jag inte ihåg om vi pratat om den, men känner du till Icelandic Online? Välgjord, reklamfri gratiskurs med flera nivåer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, Youtube är outsinligt! Äkta, talat språk är ingenting man någonsin behöver lida brist på. Visst är det fantastiskt!

      Nej, känner inte till Icelandic Online - ska genast kolla! Tack!

      Radera