söndag 28 maj 2017

Nostradamus igen

I min bokserie (där endast en bok kommit ut, men där uppföljaren kommer i september i år) En väktares bekännelser, är huvudpersonens bästa väninna en muslimsk tjej med hijab. Detta i kombination med att hon är klok och rivig gör henne på ytan tillräckligt lik Sana i Skam för att jag ska behöva tänka mig för när jag jobbar med henne (har nämnt detta tidigare, I know). Lite jobbig situation, faktiskt, eftersom jag måste vänta ut innevarande säsong av Skam för att kunna skriva min del tre.

Men här kommer i alla fall min Nostradamusträffsäkra förutsägelse: Sana kommer att bli så frustrerad över islam och dess begränsningar av kvinnors rättigheter att styra sina liv att hon avsäger sig religionen. Jag ser för mitt inre hur vi i en avgörande scen kommer att få se Sana dra nål efter nål ur sin hijab och lösa upp slöjan. (Hon kommer med all säkerhet att ha sjukt snyggt hår därunder.) Så detta får jag nog garanterat försöka undvika vad gäller min egen karaktär, Imane.

Detta från kvinnan som förutspådde Trumps seger redan när alla vettiga personer ansåg blotta tanken befängd.

2 kommentarer:

  1. Men åh vad intressant! Min hp:s bästa väninna är också muslim. En trend på gång månne? Måste kanske se Skam.... ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu börjar det ju uppenbarligen krylla av dem. Vi får försöka hålla koll på varandras karaktärer så att de inte kör ihop sig:)

      Absurt egentligen, men det är det där med hijab och en stark personlighet som blir väldigt tydliga attribut i just detta fall. Det sjuka är ju att alla människor kan skriva om t.ex. en blond vegatarian som har dåligt självförtroende (bara ett exempel på en samling attribut) utan att någon skulle reagera nämnvärt.

      Och JA, du MÅSTE se Skam!

      Radera