fredag 12 januari 2018

Värsta vinstället

... och då menar jag dessvärre inte "värsta" som i typ coolaste/grymmaste, utan snarare tvärtom. Kolla här!

Det sorgligaste vinställ man kan tänka sig

Låt mig gå in på detaljer:

Längst uppe till vänster har vi en flaska Asti Cinzano. För den som inte vet så är det ett odrickbart, svinsött bubbel som ingen människa vid sina sinnens fulla bruk vill komma i kontakt med. Lägg till det att just detta exemplar härstammar från bronsåldern och dessutom varit fryst under en period.

Sedan har vi inte mindre än tre(3!) flaskor alkoholfritt bubbel! Billabong Brut! Jesus, liksom. Varför?! Jo, vi fick ta över något bestånd från en som flyttade från Sverige. Men vem fan dricker alkoholfritt vin? Och vem har hjärta och miljöförakt nog att vaska och slänga? Så vi är lite fast med dem.

Vi har också en överbliven Katzenhütte Glühwein från i julas. Den är faktiskt oöppnad, vilket ju gör att vi trots allt kan få glädje av den nästa jul.

Det finns även en flaska teneriffianskt bananvin, Plate (eller möjligen Platé - det är en prick över e:et på etiketten). Den har vi fått av min mamma, som då och då tillbringar några soliga månader på sagda ö. Det har helt enkelt inte blivit tillfälle att öppna denna. Känns som någonting man konsumerar en sommarkväll då man känner sig extra experimentell.

Dessutom har en flaska Havana Club (d.v.s. rom) letat sig in i stället vid något tillfälle, helt enkelt eftersom vi inte har något bra förvaringsutrymme för höga spritflaskor.

Vid ett lågvattenmärkestillfälle innehöll ett av facken en tvåochenhalvdeciliterstetra billig Zinfandel, men där satte jag stopp för ett tag sedan.

I övrigt är det faktiskt äkta rödviner vi ser på bilden. Visserligen inga höjdare, med något undantag, men dock viner som inte är direkt avvikande på något sätt.

Jo, och så finns det en flaska champagne också. Vilket är obegripligt. Normalt sett överlever inte champagne så länge här hemma att den får tid att ligga och dröna där i vinstället.

Och ser ni? Fem gapande tomma hål. Sorgligt.

Ok, vi har en treåring. Det förklarar ett och annat, men inte allt. Det här måste fanimej åtgärdas snarast.

8 kommentarer:

  1. Se det från den ljusa sidan; du HAR ett vinställ. Vi förvarar vinflaskorna, stående, på en köksbänk. Inte så läckert rent estetiskt. Det höjde ändå upp en smula att ni har rom. Rom är aldrig fel, ens i ett vinställ tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt mig säga såhär ... vi har inget vinställ.

      Radera
    2. Lugnande att höra, och nej, rom är aldrig fel!

      Radera
    3. Även du, Ann-Charlotte, ger mig mer sinnesfrid med din avsaknad av dylikt ställ.

      Radera
  2. Bananvinet vill jag gärna höra hur det var när ni vågat er på det, låter galet! Vi kan tyvärr inte ha vin liggande utan att dricka upp det, är så gott att vi inte kan hålla oss! Köper två flaskor till helgen sen är det bra med det. Men vore ju mysigt om man lyckades hålla med en liten uppsättning nån gång utan att det konsumeras direkt. Som folk som kan ha godis liggande utan att det ”försvinner” hemma, funkar inte heller här. Vi är glupska och har uppenbarligen inte världens bästa karaktär.... Så blir lite imponerad av ert vinbestånd ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oh, så sympatiskt! Det ÄR beundransvärt med folk som kan ha vin/godis hemma utan att det genast evaporerar spårlöst. Låt mig återigen påpeka att jag har småbarn och att det är därför jag inte dricker på samma nivå som jag gjorde förr om åren.

      Återkommer med rapport om bananvinet, men det kan dröja en aning:)

      Radera
    2. Hmmm..Värsta vinstället kanske är bättre än inget vinställ?!

      Radera
    3. Ehh...såg en kommentar här ovan och ja, det är alltså så att det är bäst att vi inte har ett vinställ hemma...för en person i hushållet (jag, säg det inte till någon) tycker för mycket om vin helt enkelt, så det där stället skulle vara sorgligt tomt. Och nu är det sagt.

      Radera